fbpx

כתבה “The Marker” – זירת המומחים

“להשקיע בציוד רפואי טקטי — כמו בנשק”

אלונקות קלות וגמישות, אופני אלונקה, חוסם עורקים עמיד וערכת עזרה ראשונה אישית וקומפקטית: בעלי חברת התיירות, ששירת בצבא כחובש קרבי, גייס את הידע ואת התשתית שבנה כדי להביא לארץ ציוד רפואי טקטי איכותי ומתקדם

איתן דויטש הגיע לעולם הציוד הרפואי הטקטי כמעט במקרה. למרות זאת, בעקבות מתקפת 7 באוקטובר הוא הפך לאחד מהגופים הבולטים שמביאים איתם פתרונות מתקדמים, חידושים ואף בשורות שנועדו להציל חיים.

כדי להבין את החיבור של דויטש לעולם הציוד הרפואי הטקטי כדאי לחזור לחברת התיירות “הטריפ הצפוני בע”מ”, שאותה הקים יחד עם אשתו בשנת 2011. החברה מתמחה בתיירות — ימי גיבוש ייחודיים, טיולי אופניים לקבוצות וסדנאות כנאפה, מיזמים ייחודיים כמו אופני השייק ומתחמי חברה לאירועים של עד 500 איש.

לא מעט מהאירועים במסגרת “הטריפ הצפוני” הופקו עבור יחידות צבאיות וגורמים ביטחוניים, בהיקף של מאות משתתפים בכל אירוע. באחד האירועים שכללו לינה החלו ב”הטריפ הצפוני” לחפש אוהלי גלמפינג יוקרתיים ונפתחו לענף היבוא, החל באוהלים, דרך ביגוד וציוד מחנאות ועד ציוד רפואי טקטי.

המוצרים החדשניים יובאו לישראל תחת מותג ייעודי שהקימה החברה — NERIA DAVID Medical Equipment. נריה דוד הוא שמו של הבן האמצעי של איתן דויטש, שם המסמל אמונה וחיבור למקורות.

בתחילת דרכה ייעדה החברה את הציוד לתחום התיירות, לכיתות כוננות ולמגזר האזרחי. דויטש, שבעצמו שירת כחובש קרבי בסיירת צנחנים ומכיר מקרוב את הצרכים בשטח, נחשף לעולם חדשני ומתקדם בתחום הציוד הרפואי הטקטי. יחד עם אשתו, שותפה בניהול העסק ואחראית על בניית תכנים לאירועים, הם ביקרו בתערוכות בינלאומיות שבהן הבינו שיש לישראל הרבה מה ללמוד בתחום הרפואה הטקטית, המתפתח במיוחד בשנים האחרונות בעקבות המלחמה באוקראינה. “בתחילת השנה התארחנו בתערוכת נשק מקצועית בגרמניה ויצאנו נרגשים מהאפשרויות הרבות בתחם הרפואה הטקטית”, מספר דויטש. “הגענו למסקנה שהמצב בארץ קצת מדאיג בכל מה קשור לציוד רפואי טקטי. אנחנו בקשר עם חיילים שמגיעים אלינו לפעילויות ואני מכיר את הציוד שהם לוקחים איתם. לאחר שהבנו שהציוד בצבאות מתקדמים בעולם יותר איכותי וברמה הרבה יותר גבוהה, החלטנו שאנחנו חייבים להביא לישראל את הציוד הרפואי הטוב ביותר”.

ציוד מציל חיים

חשיבות הציוד הרפואי המתקדם עלתה ביתר שאת עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל. חברת הטריפ הצפוני, שכבר בנתה תשתית איתנה של קשרים עם יחידות צבאיות וגורמים ביטחוניים שונים, לצד פתיחת ערוץ של יבוא ציוד מתקדם — היתה מוכנה ומיד התאימה את הפעילות למציאות החדשה בישראל. דויטש התגייס כולו למשימה, יחד עם משפחתו. הם נרתמו למשימה אף על פי שנאלצו להתפנות מביתם שבגליל העליון בעקבות המלחמה. לדבריו החזון, הציונות, אהבת הארץ וההיכרות הקרובה עם הצרכים שעולים מהשטח הם אלה שמובילים את החברה להמשיך בעשייה.

אחת הבשורות בתחום הציוד הרפואי הטקטי היא ערכת טראומה אישית לכל לוחם. זהו שינוי תפיסה שלפיו לכל לוחם צריכה להיות ערכה אישית שמאפשרת נגישות מיידית לציוד מציל חיים, בפרט במצבים שבהם הזמן קריטי ויש חשש מאיבוד של דם רב. היתרון בנשיאת ערכה אישית מאפשר לטפל בפצוע במקום, ללא תלות בכמות הציוד שהחובש נושא. ערכת ה-IFAK (Individual First Aid Kit) היא קומפקטית, קלה לנשיאה וכוללת מרכיבים חיוניים, בהם: חסמי עורקים, מדבקות לפצעי חזה — chest seal, combat gauze ועזרים מצילי חיים. הערכה ניתנת לחיבור לאפוד ולפק”ל ירך. בנוסף יש ערכת שטח לטיפול בכוויות, BURN KIT, שמעניקה ללוחמים מענה ראשוני לטיפול בכוויות בקרב.

לחברה יש בשורה גם בתחום חוסם העורקים — כלי חיוני והכרחי בציוד עזרה ראשונה של כל חובש וכל חייל: חוסם עורקים מסוג Tourniquet Aluminum, שאינו מורכב ממוט פלסטיק כמו חוסם העורקים שנמצא כיום בשימוש בישראל, אלא ממוט אלומיניום המבטיח עמידות בתנאי השטח. המוצר אף כולל עט מובנה, שמאפשר לתעד את השעה שבה נעשה שימוש בחוסם העורקים — פרט קריטי לצורך בקרה והמשך טיפול. לכל הציוד הרפואי הטקטי של חברת NERIA DAVID Medical Equipment יש אישורים בינלאומיים FDA / CE.

מוצר נוסף שמספקת החברה, מתוך צורך שנולד בשטח, הוא אלונקת הבד. דויטש מגלה כי החברה כבר סיפקה מאות אלונקות גמישות, שנמצאות ממש בימים אלה עם הלוחמים בעזה ובגבול הצפון. “האלונקות שבהן משתמשים כיום מותאמות לצרכים של חילוץ פצועים במרחב האזרחי”, הוא מסביר. “במצב של לחימה יש צורך באלונקות גמישות, שאיתן ניתן לעבור בכל תוואי שטח ובתוך מבנים. הן קלות ואינן תופסות מקום בציוד שעל הלוחם”. אלונקת הבד נפתחת בתוך שנייה והיא מסוגלת לשאת משקל של עד 206 קילוגרמים.

“גולת הכותרת הם אופני האלונקה. זהו מוצר חדשני וייחודי שהבאנו לארץ”, מוסיף דויטש. “מדובר באביזר הנע על שני גלגלים, לנשיאת אלונקה בשטח ממקום למקום במהירות, ביעילות ובאמצעות אדם אחד בלבד”.

אופני האלונקה מיוצרים באיטליה ומיועדים לבתי חולים שדה וליחידות חילוץ. הם מסוגלים לשאת פצוע גם בהעדר אלונקה, כל מה שנדרש הוא משטח זמין, למשל דלת, שעליו ניתן להניח את הפצוע ולפנותו. המוצר מתאים ללוחמים בשטח, לפינוי פצועים למסוק וגם לכיתות כוננות ביישובים השונים. “זהו פטנט מתקדם שנמכר לצבא ארצות הברית ולכוחות מיוחדים ומתבסס על פינוי פצועים ממגרשי כדורגל”, מסביר דויטש. “זה מוצר מתקדם שצריך להיות בכל בית חולים בשטח. פונות אלינו הרבה מאוד מועצות מקומיות וכיתות כוננות שמעוניינות באופני האלונקה”.

מרגישים מחויבים

מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל, כתושבי הצפון, נרתמו דויטש ושותפיו לעשייה חברתית בהתנדבות במערך האזרחי לעזרה לחיילי צה”ל. דויטש מספר כי כבר ביום השני ללחימה ניתן היה לראות את הלוחמים מתמקמים בשטח ללא תנאים בסיסיים כמו הגנה מהשמש ומהגשם. לשם כך רתמה החברה מפעל מקומי, אשר ייצר באופן מיידי ברזנטים ושמשוניות לטובת חיילים בשטח. איתן דויטש לקח על עצמו את כל העלויות וניהל מרכז שילוח שסיפק מאות יחידות — והכול כתרומה.

לאחר מכן גויסו כספים נוספים, אשר איפשרו לספק לשטח עוד פתרונות יצירתיים לחיילי מילואים וללוחמי צה”ל בכל רחבי הארץ. בנוסף, בחברה מקפידים לשמור על רמת מחירים נמוכה שתאפשר למילואימניקים, לחיילים ולתורמים לרכוש את המוצרים ובכך לסייע בהצלת חיים. לסיכום אומר דויטש: “בדיוק כמו שהצבא משקיע בנשקים איכותיים ובטכנולוגיה, חשוב לא פחות להשקיע בציוד רפואי טקטי איכותי”.

כתבות נוספות

עגלת קניות
Scroll to Top
דילוג לתוכן